Feliciter
Engedélyezi, hogy fontosabb híreinkről értesítést küldjünk Önnek? Értesítéseink a böngésző beállításaiban bármikor kikapcsolhatók.
Engedélyezem
Kult
Online színház, fizetősen
2020. november 04.
Az online színház olyan modell lehet, ami segíthet a színházak túlélésében, ugyanakkor az előre felvett előadásokért a nézők kevésbé hajlandóak fizetni, mint az élő közvetítésért – az exeteri egyetem felmérése szerint.

A színházszeretők egy új, másféle színházi élményként tekintenek a zoomos színházra, talán ennek is köszönhető, hogy a megkérdezettek 72 százaléka felelt úgy, hogy hajlandó lenne fizetni érte. Sőt, a megkérdezettek zöme a pandémia után is fizetne az online színházi élményért, mindössze a válaszadók öt százaléka mondta azt, hogy csak ingyen érdekli – derül ki a felmérésről készült tanulmányból.

A kutatást végzők az oxfordi Creation Theater sikeres digitális átalakulásának tapasztalatait elemezték. Az online előadásokat tavasszal és nyáron megtekintő nézőkkel 22 mélyinterjút készítettek, emellett 177 ember válaszait értékelték ki. A nézők 95 százaléka felelte azt, hogy ismét nézne előadást online, amíg a színházak zárva tartanak. A válaszadók ugyanis tartottak a fertőzés kockázatától a pandémia alatti színházlátogatás során, ezért voltak készek fizetni is az online előadásért, ráadásul egy új, még ismeretlen művészeti élményben is részesültek. Az online színház miatt bátrabban választottak olyan előadást is, ami különbözött a megszokottól.

A kutatás szerint az online színház olyan modell lehet, ami segíthet a színházak túlélésében, de fontos figyelembe venni néhány elvárást. Az előre felvett előadásokért a nézők kevésbé hajlandóak fizetni, mint az élő közvetítésért, emellett nagy az igény az olyan magas színvonalú, digitális drámaadaptációkra, amelyek társadalmi vagy közösségépítő elemeket tartalmaznak. A nézők különösen élvezik, ha olyan élő előadást láthatnak, amelyben részt vehetnek és láthatják a többi nézőt is. A kutatásban résztvevők 68 százaléka határozottan állította, 27 százalék pedig egyetértett azzal, hogy az élmény része volt, hogy „élőben” láthatta a színészeket. A vihar című produkciót megtekintő közönség egyöntetűen úgy vélte, hogy megérte kifizetni a 20 fontos jegyárat. Azok is így vélték az előadás megtekintése után, akik először haboztak, és drágállották a jegyet.

Kétségtelen az is, hogy a digitális színházi élmény földrajzilag és számbelileg is sokkal szélesebb közönséghez juthat el, hiszen például míg 2019-ben a Creation Theatre A vihar című előadására 75 százalékban oxfordiak vettek jegyet, az idei online előadás közönsége csak 29 százalékban volt oxfordi, 14 százalék pedig külföldről, összesen 27 országból jelentkezett be!

A kutatásvezető szerint a felmérésük azt igazolja, hogy van igény a digitális színházra, ráadásul a magas színvonalú digitális előadások gazdaságilag is sikeresek lehetnek, s akár munkát adhatnak a szabadúszó művészeknek is.

Vajon Magyarországon működne ez a rendszer?

 

 

PRINT LAPOK