Feliciter
Engedélyezi, hogy fontosabb híreinkről értesítést küldjünk Önnek? Értesítéseink a böngésző beállításaiban bármikor kikapcsolhatók.
Engedélyezem
Itthon
Változnak a jótállási szabályok
2020. november 28.
A 2021. január 1-jétől jelentősen módosuló és megváltozó kötelező jótállási szabályok a vásárlók érdekeit szolgálják, pontosabb határnapok vonatkoznak a javításra és a cserére is. Vannak persze kivételek is.

A fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint egy-egy termék szervizelése akár 70-100 napig is elhúzódhatott, ez is indokolta a változásokat. Az egyértelmű, rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés az elképzelések szerint a jövőben megóvja a vevőket a végtelenségbe nyúló várakoztatástól, az időrabló utánajárástól.

Nem kérdés, hogy a termékek rendeltetésszerű használat ellenére is bekövetkező meghibásodása bosszúságot okoz, és az sem ritka, hogy többször is fel kell keresnünk a kereskedőt vagy szervizt, mire visszakapjuk a javított háztartási gépet, televíziót vagy telefont, amelyet így hosszú ideig nélkülözni kényszerülhetünk.

A helyzet a remények szerint megváltozik, hiszen 2021. január 1-jétől pontosabb határnapok vonatkoznak a javításra és a cserére is. Az új rendelkezések nemcsak a fogyasztókat védik, hanem a vállalkozások jogkövető magatartását is segítik.

Vevőként a hibás termékkel az azt értékesítő kereskedőhöz vagy közvetlenül a szervizhez fordulhatunk, alapesetben javítást várhatunk el. Olykor azonban a helyszínen kiderül, hogy az árucikk nem javítható. A felesleges költségek és az időhúzás elkerülése érdekében az új előírások szerint az első meghibásodás esetén nem javítható termékeket a vállalkozás 8 napon belül köteles cserélni. Ha a cserére nincs lehetőség, azonos határidővel a vételárat kell visszafizetni a vevőnek.

Ha a termék hibája szervizben orvosolható, 15 napon belüli javításra kell törekedni. Ha ez mégsem tartható, a vevőt legkésőbb a tizenötödik napon értesíteni kell arról, hogy előreláthatóan meddig kell még várnia. Ha 30 napon belül sem sikerül megjavítani a hibás terméket, akkor 8 napon belül ki kell cserélni azt, vagy vissza kell fizetni a vételárat.

A kereskedő szintén cserélni köteles a terméket, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett. Ebben az esetben is pénzvisszafizetéssel váltható ki a például készlethiány miatt ellehetetlenülő csere. Ezek a rendelkezések megakadályozzák, hogy az akár a mindennapi élethez szükséges, drága árucikkek is hosszú hónapokra a szervizben ragadjanak.

Kivételek persze vannak, az új szabályokat ugyanis személygépkocsikra, motorkerékpárokra, segédmotoros kerékpárokra, lakóautókra, lakókocsikra, utánfutókra, elektromos kerékpárokra, elektromos rollerekre, quadokra, motoros vízi járművekre nem kell alkalmazni. A vásárlót azonban ezekben a termékkörökben is tizenöt napon belül tájékoztatni kell arról, ha a javítás tovább tart, egyidejűleg azt is jelezve, hogy mikorra készülhet el.

A fogyasztóvédelmi hatóság folyamatosan ellenőrzi majd az előírások betartását a hagyományos és online kereskedelemben is.

A változásokat bemutató infografika itt tekinthető meg:
https://cdn.kormany.hu//uploads/sheets//6/6f/6fd/6fd301eaaaf14fdc895bce5afa31c06.pdf

 

 

PRINT LAPOK